Pásmová nemoc? Raději buďte o krok před ní!

Pokud lidé při cestě letadlem rychle překročí několik časových pásem, jejich biorytmus není v souladu s časem v cílové destinaci. Vzniká tzv. pásmová nemoc, která může člověka nehezky potrápit.

Mezi příznaky pásmové nemoci (anglicky jet lag) patří především poruchy spánku. Člověk se budí v noci a přes den se mu chce spát. Dále postiženého mohou trápit i bolesti hlavy, nechutenství, nevolnost, celková skleslost a podrážděnost. Z tohoto hlediska jsou mnohem horší lety východním směrem, kde čas přibývá. Může se stát, že relativně svěží přistanete v cílové destinaci v noci. Spát se vám nechce, ale do příštího západu slunce už být vzhůru nevydržíte. Proto usnete přes den, čímž si zcela rozhodíte cyklus den/noc.

Jak ošálit tělo

Abyste se pásmové nemoci vyhnuli, je důležité snažit se ještě před cestou aspoň částečně adaptovat na časovou zónu v místě doletu. Zde je několik tipů, jak se vyhnout spánkovým poruchám.

  • Pár dní před odletem postupně zkoušejte přiblížit dobu, kdy chodíte odpočívat, době, kdy se budete chystat uléhat v navštívené zemi.
  • Jakmile nastoupíte do letadla, změňte si na hodinkách čas.
  • Dodržujte pitný režim, abyste předešli dehydrataci. Nedostatek tekutin ještě zhoršuje adaptaci těla na nový režim.
  • Po přistání limitujte délku spánku na dvě hodiny.
  • Pokud se ráno nemůžete probrat, pamatujte, že denní světlo má na probuzení nejlepší vliv. Vstaňte a jděte se projít ven.
  • Vyhněte se nadměrné konzumaci kofeinu (káva, černý čaj), alkoholu a tabáku.
  • Nebraňte se sociálním kontaktům. Čím dříve se začleníte do společenského života, tím spíše vám bude připadat nový rytmus života přirozený.

Sladké sny

Mnoho lidí má problémy usnout v hotelovém pokoji nebo jinde, než jsou zvyklí. Existuje pár možností, jak nespavost obelstít.

  • Přibalte si vlastní polštář a deku. Připomene vám to domov a bude se vám spát pohodlněji.
  • Vezměte si s sebou předměty osobní potřeby, díky kterým se budete cítit jako ve své ložnici.
  • Pokud do pokoje proniká příliš mnoho světla i přes závěsy, opatřete si masku na oči.
  • Požádejte o pokoj v nejtišší části hotelu, aby vás nebudil například jezdící výtah.
  • Zajistěte si vhodnou teplotu na spaní. Odborníci na zdravý spánek doporučují 18–20 °C.

(brbr)

Zdroj: 
www.webmd.com

Líbí se Vám tento článek?
Hlasy: 1168
Sdílení a tisk
X
ODESLAT
Nejčtenější novinky
Čína a Mongolsko: výběr očkování nepodceňujte!

Čína a Mongolsko: výběr očkování...

Mezi základní očkování pro každého cestovatele...

Arabské trhy aneb Skrytá rizika číhající na turisty

Arabské trhy aneb Skrytá rizika...

Při pobytu v kterékoli arabské zemi je návštěva...

Láká vás vyzkoušet vodní dýmku? Pak pozor nejen na infekce!

Láká vás vyzkoušet vodní dýmku? Pak...

Hookah, shi-sha, kalian, nargile, hubble-bubble....

Naposledy položené dotazy
Naposledy navštívené dotazy
Novinky

Top 5 afrických destinací

Láká vás Afrika, chcete vyrazit na safari a zažít...

Sama na dovolené? Deset pravidel, jak...

Toužíte zažít atmosféru cestování o samotě bez...

Očkování před cestou: lepší v poslední...

Chystáte se objevovat svět? Každý turista by měl...

Kalkulačka cestovního pojištění

Spočítejte si pohodlně cenu online...

Kdy?

Kdo?

Osoba 18-69 let
Dítě do 18 let
Senior nad 70 let

Kam?

Zpravodaj

Přihlaště se k odběru zpravodaje,
Váš email můžete zadat zde:

Zadáním a odesláním své e-mailové adresy dáváte souhlas se zasíláním elektronockého zpravodaje a s podmínkami.