Zabalili jste si kufry na vytouženou dovolenou, přijedete na letiště a tam zjistíte, že váš let je zpožděný, nebo dokonce zrušený? Místo toho, abyste si užívali zasloužené volno ve vysněné destinaci, trávíte hodiny a hodiny čekáním na letišti. Co v takové situaci dělat? A máte nárok na finanční či jiné kompenzace?
Záleží odkud, kam a s kým letíte
Jestliže dojde k významnému zpoždění letu nebo dokonce k jeho zrušení, zachovejte chladnou hlavu. V takových případech je cestující chráněn nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004. Abyste však mohli využít svých práv na případnou kompenzaci, musíte splňovat určité podmínky:
- Let začíná na území Evropské unie nebo Norska, Islandu či Švýcarska.
- Let končí na území Evropské unie nebo Norska, Islandu či Švýcarska a zároveň je operován leteckou společností, která má sídlo na území EU nebo na území výše zmíněných zemí.
V praxi to tedy znamená, že pokud poletíte z ČR například do Turecka, vztahuje se na tento let ochrana plynoucí z výše zmíněného nařízení. Pokud se však budete vracet z Dubaje do Prahy a cestu bude zajišťovat společnost Emirates, vztahují se na let pouze podmínky daného leteckého dopravce.
Let byl zrušen. Co dál?
V případě zrušení letu by vám letecká společnost měla nabídnout vhodnou kompenzaci. Rozumí se jí finanční odškodnění v ceně zakoupené letenky, zpáteční let do místa odletu či náhradní let do cílové destinace. Jakou variantu si cestující vybere, závisí na něm. Pozor si dejte na možné nekalé praktiky některých leteckých společností, které nabízejí vrácení peněz prostřednictvím voucheru. Toto je možné pouze se souhlasem cestujícího.
Pokud dojde ke zrušení letu, máte samozřejmě nárok na občerstvení úměrné délce čekání na nový let, ubytování, pokud je náhradní let zpožděn oproti původnímu plánu alespoň o jednu noc, možnost bezplatného spojení se svými blízkými a v neposlední řadě na transport mezi hotelem a letištěm.
Náhrada škody jen za určitých podmínek
Kromě již zmíněného může vzniknout cestujícím také nárok na náhradu škody. Výše případné kompenzace se pak odvíjí od doby, kdy vás dopravce o zrušení letu informoval. Právo na náhradu škody od provozující letecké společnosti vzniká, jestliže:
- Nejste o zrušení letu informováni alespoň 2 týdny před plánovaným odletem.
- Nejste o zrušení letu informováni mezi 14 a 7 dny před plánovaným odletem a není vám nabídnuto přesměrování s odletem nejpozději 2 hodiny před plánovaným časem odletu a příletem nejpozději 4 hodiny po plánovaném čase příletu.
- Nejste informováni o zrušení letu ve lhůtě kratší 7 dnů před plánovaným odletem a není vám nabídnuto přesměrování letu, s odletem nejpozději 1 hodinu před plánovaným časem odletu a příletem nejpozději 2 hodiny po plánovaném čase příletu.
Konkrétní suma odškodnění se vypočítává podle vzdálenosti letu, bez ohledu na případné přestupy. V případě letů kratších než 1500 kilometrů představuje náhrada škody 250 eur. Lety ve vzdálenosti mezi 1500 kilometrů a 3500 kilometrů jsou kompenzovány ve výši 400 eur a u delších letů je náhrada škody 600 eur.
Pokud dopravce prokáže, že zrušení letu bylo způsobeno mimořádnými okolnostmi, není povinen uhradit náhrady škody. Mimořádnými událostmi se rozumí takové okolnosti, kterým nebylo možné zamezit, například politická nestabilita, povětrnostní podmínky, bezpečnostní rizika či stávky.
Když se let opozdí
V případě dlouhého zpoždění má cestující nárok na péči ve formě občerstvení a stravy a dvou telefonních hovorů zdarma. Týká se to letů, které jsou delší než 2 hodiny do vzdálenosti 1500 kilometrů, delší než 3 hodiny a nad 1500 kilometrů v rámci EU, ostatních mezi 1500 a 3500 kilometry a všech dalších trvajících více než 4 hodiny.
Pokud je čas odletu kvůli zpoždění odložen na příští den, má cestující nárok také na ubytování v hotelu a přepravu mezi letištěm a hotelem. V případě každého zpoždění, které je delší než 5 hodin, se cestující může rozhodnout, že let pro něj ztratil význam. Pak pro něj platí pravidla jako v případě zrušení letu.
Pokud dojde ke zrušení či významnému zpoždění vašeho letu, budete se muset o případné finanční odškodnění přihlásit sami. Obraťte se na leteckou společnost se žádostí o odškodnění z důvodu opožděného příletu nebo zrušení letu. Označte let, o který se jedná, a přidejte informaci, o kolik hodin byl opožděn, jakou kompenzaci žádáte a jaké je vaše číslo účtu. Pokud nebude komunikace se společností zcela podle vašich představ, je možné se obrátit na některou ze spotřebitelských organizací.
(mraf)
Zdroje:
www.asociace-sos.cz/kompenzace-pri-zpozdeni-nebo-zruseni-letu/